freepik

תביעת לשון הרע בין בני זוג

כאשר אנו חושבים על תביעת לשון הרע, הקונוטציה השכיחה היא למשל כאשר מוגשת תביעה נגד עיתונאי על פרסום בעיתון או בטלוויזיה, תביעה בשל פרסום פוגעני ברשתות החברתיות וכיו"ב. אולם למעשה, ישנם גם מצבים בהם מוגשת תביעת לשון הרע בין בני זוג. מתי זה קורה וכיצד ניתן לקבל פיצוי בגין מצב זה?

freepik

תלונת שווא במשטרה

המקרה המרכזי שבמסגרתו מוגשת תביעת לשון הרע בין בני זוג היא בשל תלונת שווא במשטרה. זוהי תופעה עצובה ומקוממת, המתרחשת לרוב בעת הליכי גירושין. במסגרתה אחד מבני הזוג פונה למשטרה ומגיש תלונה שקרית כנגד הצד השני. התרחיש הנפוץ ביותר הוא נשים המתלוננות על אלימות מצד בני זוגן, כאשר אין כל אמת בדברים. המטרה: להשיג יתרון על פני הבעל בהליך המשפטי, בפרט בסוגיית משמורת הילדים. תלונת שווא פוגעת בשמו הטוב של אדם ולכך יכולות להיות משמעויות חברתיות, תעסוקתיות ועוד. לכן, מעשה זה יכול להיחשב בגדר הוצאת לשון הרע ולהקים לנפגע עילה לתביעה נזיקית נגד בת הזוג. בנוסף לכך, יידרש בן הזוג להתמודד עם התלונה גם במישור הפלילי ולשכנע את המשטרה כי מדובר בתלונה שקרית, על מנת שלא יינקטו נגדו הליכים פליליים. ראוי לציין, כי הגשת תלונת שווא היא עבירה פלילית, אולם עבירה זו אינה נאכפת בנסיבות הללו ועל כן בני זוג המחליטים לעשות מעשה זה, יודעים כי הם אינם חשופים הלכה למעשה לכתב אישום ואין כל היבט הרתעתי בעניין.

לשון הרע בבית המשפט

במסגרת ניהול הליך הגירושין בערכאות, בני הזוג אומרים לא פעם דברים פוגעניים מאוד זה על זה בבית המשפט או בבית הדין. בעניין זה עולה לא פעם השאלה האם יוכלו אותן אמירות לשמש את הגבר או את האישה לעילה של תביעת לשון הרע. ובכן, התשובה היא בשלילה, משום שדברים אלו מצויים תחת ההגנה של פרסומים מותרים המופיעה בסעיף 13 לחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה 1965. למעשה, כל אמירה שנאמרה במהלך דיון משפטי, אם על ידי בעלי הדין ואם על ידי השופט או הדיין, מוגנת מפני תביעה. זאת על מנת שניתן יהיה לנהל הליכים משפטיים באופן הוגן ויעיל. אם לבעלי הדין תהיה מעל ראשם עננה תמידית של תביעת לשון הרע, הלוא הם יחששו לטעון את טענותיהם ובכך נפגעת האפשרות למימוש זכותם לסעדים משפטיים. על אותו משקל, לא ניתן להטיל אחריות נזיקית על הגורם השיפוטי, שהרי הוא לא יוכל לרדת לחקר האמת ולהגיע להכרעה בתביעה אם דבריו יוכלו לשמש כעילה לתביעה משפטית נגדו.

בדרך כלל כאשר מדובר על תביעת לשון הרע בין אנשים שהם לא בני זוג, תביעה זו ניתן להגיש אל בית משפט תביעות קטנות (בתביעות שהסכום שלהן הוא עד 34,000 ₪), וכן לבית משפט השלום (בתביעות של עד 2.5 מיליון ₪). אולם כאשר מדובר בתביעה בין בני זוג, יש להגיש אל בית משפט לענייני משפחה.

פיצוי כספי ללא הוכחת נזק

כדאי לדעת כי בתביעות לשון הרע קיימת אפשרות לקבלת פיצוי כספי מבלי להוכיח את היקף הנזק שנגרם. כלומר, כל שעל התובע לעשות הוא להוכיח לבית המשפט כי הפרסום מהווה לשון הרע על פי הגדרת החוק. פתרון זה הוא אידיאלי למצבים בהם ניתן להראות כי נגרם נזק, כלומר שהפרסום היה פוגעני באופן אובייקטיבי, אך יש קושי להוכיח את היקפו של הנזק. למעשה, זוהי הסיבה מדוע נקבעה בחוק אפשרות שכזו, מתוך ההבנה שלא אחת, נדרשים משאבים רבים כדי להוכיח את סוג וחומרת הנזקים. חשוב לציין, כי סכום הפיצוי שניתן לקבל ללא הוכחת נזק, הוא מוגבל והתקרה משתנה מעת לעת, כאשר כיום היא עומדת על כ70 אלף שקל. כלומר, גם אם בית המשפט התרשם שמדובר בנזקים חמורים יותר, כאשר התובע בחר במסלול זה, בית המשפט אינו רשאי לפסוק לתובע סכום גבוה מזה.

 

מאמר זה נכתב על-ידי עורך דין לשון הרע אהוד פאי.

לשאול בנושא דוא"ל: office@felaw.co.il, טל. 077-6596951

מאמר זה מהווה תוכן פרסומי, ואין באמור בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

 

 

 

 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עבודה בהייטק בירושלים

איך למצוא עבודה בהייטק בירושלים – מדריך מקיף למחפשי עבודה

מחפשים לעבוד בתעשיית ההייטק בירושלים, ישראל? עם המוניטין ההולך וגדל של העיר כמרכז לחדשנות וטכנולוגיה, יש הרבה הזדמנויות למחפשי עבודה בתחום זה. עם זאת, ניווט בשוק העבודה יכול להיות מאתגר, במיוחד אם אתה חדש בענף. במדריך מקיף זה נספק לכם טיפים ואסטרטגיות שיעזרו לכם למצוא עבודה בהייטק באזור ירושלים.

חקירות פרטיות

מהו המחיר של חקירות פרטיות?

חקירות פרטיות תמיד עוררו את הסקרנות והקסם של אנשים ברחבי העולם. חוקרים פרטיים ממלאים תפקיד מכריע בחשיפת אמיתות נסתרות, בפתרון תעלומות ובמתן תובנות חשובות לגבי עניינים שונים. עם זאת, לשירותי החוקרים הפרטיים יש מחיר, והבנת הגורמים המשפיעים על עלות החקירות הפרטיות חיונית למי שמבקש להעסיק שירותים כאלה.

ביטוח רכב

ביטוח חובה מול ביטוח מקיף בתחום ביטוח הרכב

ביטוח רכב הוא מרכיב קריטי בבעלות אחראית על רכב, המספק הגנה פיננסית ושקט נפשי לנהגים במקרה של תאונות, נזקים או חבות בכביש. בתחום ביטוח הרכב בולטים שני סוגי כיסויים חיוניים: ביטוח חובה וביטוח מקיף. ההבחנה בין ביטוח חובה, שהוא לרוב חובה בחוק, לבין ביטוח מקיף, המציע כיסוי נרחב לסיכונים שונים, הוא המפתח להבנת הניואנסים של ביטוח רכב ולבחירת רמת ההגנה הנכונה לרכב.

הרגלי שתיה נכונה

כמה מים באמת צריך לשתות? איך לאמץ הרגלי שתייה נכונה בקרב כל בני המשפחה? כיצד ניתן לעודד את בני המשפחה

אביטל חורף עורך דין לענייני משפחה

אביטל חורף – עורכי דין לענייני משפחה בירושלים

כאשר מדובר בסכסוכי משפחה, בחירת עורך דין מנוסה ומקצועי היא קריטית. עורכי דין לענייני משפחה בירושלים, כמו אביטל חורף, מספקים ייצוג משפטי מסור ותמיכה רגשית ללקוחותיהם בתקופות מאתגרות אלה. בין אם אתם עומדים בפני הליכי גירושין, מאבקי משמורת או סוגיות מזונות, עורך דין לענייני משפחה בירושלים ידאג לאינטרסים שלכם ויעזור לכם לנווט במערכת המשפטית המורכבת.