לכולם נוח יותר כשיש עוד מכונית במשפחה, ואפשר להיות ספונטניים וגמישים, עם זאת חשוב להביא בחשבון גם את העלויות הנלוות – כל הפרטים בכתבה שלפניכם
אביבה טנא
הכבישים בישראל הולכים ונעשים פקוקים משנה לשנה – ונדמה שכל כביש או מחלף חדשים שנסללים, מתמלאים במהירות בעוד ועוד כלי רכב. לפי נתוני הלמ"ס, ב-2021 נסעו בכבישי ישראל 3.840 מיליון כלי רכב, מתוכם 3.312 מיליון מכוניות פרטיות. זה אולי נשמע הרבה, אך מתברר שבהשוואה למדינות מערביות אחרות, רמת המינוע בישראל נמוכה. בעוד אצלנו יש 410 מכוניות לכל אלף איש, בבריטניה, למשל, מגיע המספר ל-575 מכוניות לאלף איש (לפי נתוני שנת 2019). כלומר, לבעלות הפרטית על כלי רכב, יש עוד מקום להתרחב. ואכן, נדמה שמספר המכוניות לכל משק בית ממשיך לגדול, במיוחד בעת שהתחבורה הציבורית אינה מצליחה להגיע לרמת יעילות ואמינות מספקת. לרכב נוסף במשפחה שבה כבר נמצא כלי רכב, או רכישת מכונית משפחתית גדולה יותר, יש יתרונות רבים – אך גם חסרונות. מצד אחד, נוחות מרבית, גמישות, חיסכון בזמן ושיפור כללי באיכות החיים; ומנגד, עומדות עלויות של ביטוח רכב חובה או ביטוח רכב מקיף ובדיקות תקופתיות, כמו גם מטלות שקשורות לתחזוקת הרכב, ביורוקרטיות שונות ועוד. בכתבה זו, נשווה את היתרונות מול החסרונות – על מנת שכל משפחה, תוכל להגיע להחלטה המתאימה ביותר עבורה.
רכב נוסף במשפחה – יותר גמישות, יותר נוחות
בישראל, בה התחבורה הציבורית אינה תמיד זמינה ונוחה, בדגש על אזורי הפריפריה – אין כמעט צורך להסביר את חשיבותה של המכונית הפרטית. הדרך לתחנת האוטובוס או הרכבת יכולה להיות ארוכה ומפרכת, במיוחד בחודשים החמים או בימים גשומים; ההמתנה יכולה להיות ארוכה ומייגעת; והנסיעה עצמה, במיוחד באוטובוס, ארוכה אף היא בשל התחנות הרבות בהן עוצר האוטובוס להעלאה והורדה של נוסעים. גם מוניות הן אפשרות, אך אפשרות יקרה במיוחד – כאשר במיקומים ובשעות מסוימים, קשה עד בלתי אפשרי להשיג מונית. כאשר לכל נהג במשפחה, או לשניים מהם לפחות, יש רכב משלו – המצב משתפר פלאים. אין צורך לצאת מהבית זמן רב לפני יום העבודה, הסידורים, או החוגים – כי אפשר לנסוע ישירות לשם. בלי המתנה בגשם או בשמש, בלי הליכות ארוכות, בלי נסיעה בעמידה ברכבת או אוטובוס צפופים מלהכיל, בלי אוטובוסים מאחרים או עמוסים מדי שחולפים על פני התחנה בלי לעצור. צריכים להגיע למקום כלשהו? פשוט יורדים לרכב – ונוסעים. הגמישות והנוחות מורגשות במיוחד כאשר בני הבית עובדים במקומות מרוחקים זה מזה, וכאשר ישנם ילדים אותם צריך להסיע לבתי ספר, לחוגים ולחברים. כך נעלם הצורך בתיאום מוקפד של לוחות הזמנים כדי שהרכב היחיד יימצא בידי מי שהכי זקוק לו בכל רגע נתון; ויש יותר מקום לספונטניות ולשינויים בתוכניות.
וגם – יותר עלויות
עד כאן סקרנו את היתרונות המרובים של כלי רכב נוסף במשפחה, אך יש גם חסרונות – ובראשם כמובן העניין הכספי. מכוניות הן עניין יקר, ובמיוחד בישראל בה מסי הקנייה מכפילים את המחיר. גם אם רוכשים רכב שאינו חדש, מיד שנייה, שלישית ויותר, מדובר בהוצאה של כמה עשרות אלפי שקלים לכל הפחות – לא עניין פשוט עבור משפחה ישראלית ממוצעת.
מעבר לעלות הרכישה, יש להוסיף עוד עלויות חשובות שאסור לשכוח – טסט שנתי, טיפולים במוסך, וכמובן – ביטוח רכב בנוסף לביטוח הקיים על הרכב הראשון. עם זאת, במידה ומחליטים לרכוש את שני ביטוחי הרכב יחד, קיימת האפשרות לקבל מחיר משתלם יותר. כך ניתן להקל על העלויות הכרוכות ברכב נוסף במשפחה – ולתת משקל רב יותר ליתרונות שבמהלך זה.
בשורה התחתונה, ככל שיש במשפחה יותר כלי רכב, בהתאמה לכמות הנהגים, השגרה נהפכת לנוחה ופשוטה יותר – כולם יכולים להגיע לאן שהם צריכים, בשעה הדרושה, ועם כמה שפחות טרטור לבני המשפחה האחרים. עם זאת, יש לוודא שמשק הבית יכול לעמוד בעלויות הנוספות – ולתכנן היטב את ההוצאה.