קרדיט תמונה: freepik

השפעת הגירושין על ילדים קטנים

גירושין היא תופעה מורכבת ולעתים קשה מאוד. למרות זאת, חשוב שבני זוג שמתגרשים יחשבו איך גירושיהם ישפיעו לא רק על כל אחד מהם, אלא גם על הסובבים אותם, לרבות ילדיהם, ובפרט אם יש להם ילדים קטנים – החל מילדים שזה עתה נולדו וכלה בילדים בני חמש .

במאמר זה אסביר איך משפיעים גירושין על ילדים קטנים.

 

השפעת הגירושין לפי גיל

נהוג לחלק את גילי הילדים הקטנים לשתי קבוצות, שכל אחת מהן מושפעת מגירושי ההורים באופן שונה:

  • ילדים עד גיל שנתיים: מבולבלים, עקב כך שהם היו רגילים לשגרה מסוימת, שלפתע השתנתה מבלי שהם יודעים מדוע. בנוסף, הם חשים חרדה שכן השינוי המפתיע שחל בחייהם גורם להם, באופן לא מודע כמובן, שלא לבטוח בעולם ובאנשיו. בנוסף, במקרים רבים, עקב העובדה שגירושין היא תופעה מורכבת ואף קשה, תשומת הלב שמעניקים ההורים לילדיהם פוחתת. הדבר יכול לגרום לילדים עד גיל שנתיים לפתח חרדת נטישה, לכעוס הרבה, ואף לפגוע בהתפתחותם הנפשית באופן שיקשה עליהם ליצור קשר עם הזולת.

בנוסף, ילדים אלה לא מבינים מהי משמעות הגירושין, ולכן, חשוב שלאחר הגירושין הם יישארו, בשלב ראשון, באותה סביבה בה חיו לפני שהוריהם התגרשו. כעבור זמן מסוים, הם יכולים להיחשף לסביבה בה חי ההורה שעזב את הבית, אך גם בסביבה זו חשוב שיהיו דברים המוכרים להם, כמו משחקים, צעצועים וכיו"ב.

 

  • ילדים מגיל שנתיים עד חמש: נוטים לחשוב שהגירושין הם זמניים ושבעתיד הוריהם יחזרו לחיות ביחד. הם חוששים ל"היעלמות" אחד ההורים מחייהם ומבטאים זאת באמצעות טון דיבור ילדותי, ובאמצעות שינויים בהרגלי האכילה, הניקיון והשינה.

לגבי גירושין עם ילדים בגיל הרך, ההורים יכולים לשוחח על הגירושין, אך עליהם לאפשר להם להביע תחושותיהם, גם אם הם כועסים וגם אם הם מעוניינים לדבר על ההורה השני. לצד זאת, חשוב לשמור על שגרת חיים רגילה ככל האפשר, כפי שהייתה בטרם הגירושין.

 

לקשר עם ההורה שעזב את הבית – השפעה משמעותית על ההתמודדות עם הגירושין

השינוי הגדול ביותר שנוצר כתוצאה מגירושי הורים, ובפרט כשילדי ההורים המתגרשים הם קטנים, הוא עזיבת אחד ההורים את הבית. לרוב, בעיקר כשהילדים הם קטנים, הורה זה הוא האב (לכן, בחלק זה אשתמש במילה "אב", אך הדבר רלוונטי גם למקרים שבהם האם היא זו שעזבה את הבית).

לקשר עם האב השפעה משמעותית על התמודדותם של ילדים קטנים עם גירושי הוריהם. ע"פ מחקרים רבים, ילדים קטנים ואף גדולים יותר, ששומרים על קשר ארוך עם אביהם, מתמודדים באופן טוב יותר עם הגירושין.

חשוב שקשר זה יהיה יציב ועקבי, ושמעורבות האב בחיי הילדים תהיה זהה ככל הניתן למעורבותו בטרם הגירושין. חשוב שהילדים לא יחשבו, שמכיוון שאביהם עזב את הבית, האכפתיות שלו מילדיו, או נגישותם אליו, פחתה.

לסיכום, ילדים עד גיל שנתיים לא מבינים את משמעות הגירושין, ולכן חשוב שבשלב הראשון לאחר הגירושין, הם יישארו בסביבה שבה חיו לפני הגירושין, ורק בשלב מאוחר יותר ייחשפו לסביבת ההורה שעזב את הבית. לילדים בני שנתיים עד חמש צריך לאפשר להביע תחושותיהם לגבי הגירושין ללא כל הגבלה. חשוב שגם שגרת חייהם של ילדים אלה תהיה רגילה ככל הניתן.

בנוסף, לקשר של ילדים קטנים עם אביהם יש השפעה משמעותית על התמודדותם עם הגירושין. חשוב שקשר זה יהיה יציב ועקבי, ושהאב יהיה מעורב בחיי ילדיו כמו שהיה בטרם הגירושין, ככל הניתן.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עובדים

מה לעשות כאשר זכויות עובדים נפגעות?

במאמר זה ננסה לעסוק באחד הנושאים הנפיצים והמורכבים ביותר הקיימים בעולם העבודה: זכויות העובדים והפגיעה בהם. לא לחינם נושא זה עולה שוב ושוב לכותרות, שכן המקרים בהם מעסיקים, בכל התחומים והמגזרים, פוגעים בזכויות העובדים, הן ברמה הכלכלית והן ברמה האישית – הולכים ומתרבים.

אופניים

המדריך השלם איך לבחור מנשא מתקפל לאופניים מבית PROUSER שמתאים לך

חובבי רכיבה על אופניים יודעים כי חדוות הרכיבה אינה מוגבלת לשבילים המקומיים או לנופים עירוניים. הפיתוי האמיתי טמון ביכולת לחקור שטחים חדשים ולצאת להרפתקאות אופניים מעבר לשבילים המוכרים. אבל האתגר מתעורר לעתים קרובות בצורה של תחבורה – איך להביא את האופניים האהובים שלך למסע ללא טרחה? היכנסו למנשא האופניים המתקפל: פלא של נוחות לרוכב האופניים המשוטט. עם זאת, עם אפשרויות רבות בשוק, בחירת הנכון יכול להיות מרתיע כמו טיפוס תלול בעלייה.

התחדשות עירונית

התחדשות עירונית ב-2024: כל מה שחשוב לדעת

התחדשות עירונית היא תהליך של שינוי ושדרוג של שכונות עירוניות ותיקות. התהליך כולל בדרך כלל פינוי של בניינים ישנים ובנייה של בניינים חדשים, לצד שדרוג של תשתיות ושירותי ציבור.התחדשות עירונית היא נושא חשוב ביותר בישראל, שכן היא יכולה לתרום רבות לשיפור איכות החיים של התושבים, להגדלת היצע הדיור ולהתחדשות עירונית.

מתוסכל

בחינת השפעת הסביבה החינוכית על בריאות מינית בירושלים: בחינת בעיות אימפוטנציה וזקפה

השפעת הסביבה החינוכית על הבריאות המינית בירושלים היא נושא בעל חשיבות רבה. מאמר זה נועד להעמיק בהשפעה של גורמים חינוכיים שונים על שכיחות בעיות האימפוטנציה והזקפה בעיר. על ידי בחינת תפקידו של החינוך בעיצוב תוצאות בריאות מיניות, נוכל לקבל תובנות חשובות לגבי התערבויות ואסטרטגיות פוטנציאליות לשיפור הרווחה הכוללת של אנשים בירושלים.